کد خبر:1694
پ

جایگاه تبلیغات در تجارت سیاه

۷۸۶ جایگاه تبلیغات در تجارت سیاه دوستان سلام ؛ همیشه در ذهن من این سئوالات مطرح بود که : تجار مواد ممنوعه مانند مواد مخدر و مشروبات الکلی چگونه بازاریابی می کنند؟ اطلاعات خود را چگونه به مخاطبین می رسانند؟ نحوه مصرف مواد مورد نظر را چگونه آموزش می دهند؟ بازار هدف را چگونه و […]

۷۸۶

جایگاه تبلیغات در تجارت سیاه

دوستان سلام ؛

همیشه در ذهن من این سئوالات مطرح بود که :

  • تجار مواد ممنوعه مانند مواد مخدر و مشروبات الکلی چگونه بازاریابی می کنند؟
  • اطلاعات خود را چگونه به مخاطبین می رسانند؟
  • نحوه مصرف مواد مورد نظر را چگونه آموزش می دهند؟
  • بازار هدف را چگونه و با رعایت چه فاکتورهایی شناسایی می نمایند؟
  • رغبت استفاده از مواد افیونی را در مخاطبین چگونه ایجاد می کنند؟
  • حمل و نقل و جابجایی محموله های اینگونه کالا ها از چه راهی صورت می گیرد؟
  • چرا کشت مواد مخدر ریشه کن نمی شود؟

و هزاران سئوال دیگر از این قسم که با پیدا کردن پاسخ برای برخی از آنها می توان به رازهای بزرگی در باب تبلیغات و روش های موثر در این علم دست یازید، بعبارتی می توان ادب را از بی ادبان آموخت. برای دستیابی به روشها و متد این صنف ( البته اگر بتوان نام صنف را بر آن گذاشت ) ابتداء باید با آنها و روش کارشان آشنا شد زیرا آشنایی با آنها باعث می شود که هم در مقابل آسیب آنها مصون بمانیم و هم صورت مسئله را درک کنیم که بزرگان فرموده اند فهم صورت مسئله نیمی از جواب است، حالیه با توجه به این موضوع ذیلاً به این مهم می پردازیم :

  • انگیزه جذب تجار و فروشندگان این حرفه نا میمون :

با توجه به تاریخچه مواد مخدر و اظهار نظرات متعدد از سوی صاحبنظران این مقوله، می توان گفت که علت گرایش سوداگران مرگ به این حرفه همانا سود بسیار بالا و سهل الوصول بودن آن است و البته نباید از حمایت کشورهای استعمارگر غافل شد که از این راه به تعدیل نیروهای انقلابی یک کشور دست می زنند .

جای بسی تعجب است که با این همه آگاهی و روشنگری که دولتها در خصوص مضرات مواد مخدر می نمایند، باز هم تعداد زیادی از جوانان و حتی افراد مسن در صدد استعمال آن بر می آیند که این امر باعث شده ما به دنبال نحوه اطلاع رسانی و بازاریابی سوداگران مرگ افتاده و در صدد برآییم که با راه و رسم تبلیغات و مارکتینگ آنها آشنا شویم ، که به این وسیله نتیجه تحقیقات و بررسیهای خود را در معرض نقد شما دوستان گرامی قرار می دهیم تا با تعامل در این باب به نقاط ضعف خود در باب تبلیغات پی برده و یا از نقاط قوت آنها در راستای اهداف متعالی تجارت پاکیزه و سالم که لازمه زندگی مدنیست بهره مند شویم.

اجازه بدهید که در اینجا بازرگانی را بطور عمومی به دو دسته اصلی یعنی تجارت سیاه و تجارت سبز تقسیم کنیم، زیرا تجارت مواد مخدر و مشروبات الکلی، انسان (بعنوان کوچکترین واحد اجتماع)و خانواده ها و در نتیجه جامعه را به سوی تباهی و نیستی می کشاند و بلعکس تجارت سبز به واحدهای مختلف اجتماعی جان بخشیده و باعث رشد و نمو آنها می شود و چه بسا با هر گونه اختلال در این بخش از تجارت، جوامع انسانی به خطر افتاده و دچار بحران می شوند که از همین قاعده در تحریم های اقتصادی در بعد جهانی استفاده می شود و البته در بسیاری از موارد برقراری تجارت سبز بین کشورهای متشنج و آماده برای جنگ صلح و دوستی به ارمغان می آورد مانند خط لوله نفت یا گازی که از خاک کشوری برای کشور ثالثی کشیده می شود . در این باب به همین میزان بسنده می کنیم و اما بعد.

از سایر انگیزه های موجود در فروشندگان و همکاران شبکه های قاچاق پرداخت پورسانت مناسب نسبت به خطرات ناشی از این تجارت به آنها است و البته پشتیبانی مناسب بعد از دستگیری یکی از اعضاء و از بین رفتن سرمایه وی رغبت در فعالیت مدبرانه و دلسوزانه را در سطوح مختلف شبکه ایجاد می کند .

در یکی از مراحل تحقیقات به موضوع جالبی برخورد نمودم و آن اینکه اگر قاچاقچی مشربات الکلی در ایران توسط نیروهای هوشیار انتظامی مستقر در گلوگاه ها دستگیر شوند ، پس از رهایی با ارائه حکم دادگاه، می توانند از تجار مستقر در مرز به اندازه بار قبلی خود که توسط دولت مصادره گردیده بصورت رایگان جنس دریافت نمایند و یا قاچاقچیان مواد مخدر در صورت دستگیری مورد حمایت سایر اعضاء باند قرار می گیرند بصورتی که بعد از دستگیری هر یک از عوامل دیگر از سرنوشت خانواده خود نگرانی نداشته باشند .

  • انگیزه مصرف کنندگان :
    • مصرف بعنوان دارویی قوی و موثر .

بسیاری از افراد جامعه دلیل مصرف مواد افیونی را همانا بیماری و یا کوهولت سن بیان کرده و بمنظور تسکین درد و تقویت قوا اقدام به مصرف این مواد می کنند زیرا تعداد زیادی از مسکن های موجود در بازار از مشتقات همین مواد است و توجیهی مناسب برای مصرف کنندگان آنها محسوب می شود.

 

  • مصرف بمنظور فراموشی مشکلات و فرار از افکار و سختی های زندگی .

انسانهایی که دارای شخصیتی متزلزل و ضعیف هستند طاقت مبارزه با مشکلات زندگی را ندارند و برای رهانیدن خود از زیر بار فشار روحی و جسمی زندگی اقدام به مصرف این مواد می نمایند ولی بیخبر از اینکه با این عمل مشکلی بر مشکلات خود می افزایند که بزرگتر و بسیار سنگینتر از مشکلات قبلی آنها است.

 

  • مصرف جهت تفنن و تفریح.

در طول تاریخ بسیاری از مجالس و مهمانیهایی که دور از قواعد دینی برگزار می شود و یا در برخی از فرقه های دینی مصرف این مواد   بصورت یک رسم درآمده و در کنار آداب و سنن جایگاهی ویژه دارد و شرکت کنندگان در اینگونه مجالس بمنظور سرگرمی و تفنن اقدام به مصرف مشروبات الکلی و یا مواد مخدر می نمایند .

 

  • مصرف بعنوان نشانه بلوغ و مترقی شدن اشخاص.

بسیاری از جوانان و یا حتی بزرگسالان در محافلی حضور پیدا می کنند که اگر اقدام به مصرف مواد نکنند شاید آنها را بچه فرض کرده و یا از نظر شخصیتی خود را در حال تحقیر ببینند و برای اینکه بقول جوانان امروزی پیش جمع کم نیاورند در سرازیری این پرگاه هولناک می افتند . در چند استان دیده ام که جوانان برای اثبات بلوغ و بزرگی خود اقدام به استعمال دخانیات می نمایند که از همینجا رشد منفی خود را آغاز می کنند و من اعتقاد قلبی دارم که سیگار ام الفساد بوده و مصرف آن عملی است که قباحت مصرف سایر مواد را در نزد مصرف کننده و خانواده اش از بین می برد و شروعی نامناسب برای ورود به دنیای بزرگترها و بازار کار و در نهایت اجتماع است. چه بسیار هنرها و مدارج علمی که برای اثبات خود به دیگران کارآمدتر و موثرتر است، که باید در تبلیغات علیه این پدیده مضر برای آگاهی مردم مطرح و آموزش داده شود.

 

  • مصرف بمنظور برطرف نمودن مشکلات روحی مانند خجالت و کمرویی .

در بسیاری از موارد دیده شده که اشخاص در حالت عادی قادر به بروز نظرات و ایده های خود نیستند و به نوعی در شرایط خود کم بینی و تزلزل روحی شدید قرار دارند که چاره کار خود را در مصرف این مواد دیده و برای جبران کمبود های آموزشی خود در زندگی اجتماعی اقدام به این عمل منفور می نمایند که بارزترین مثال برای این موضوع بسیاری از هنرمندان خارجی که بدون مصرف مواد قادر به بروز هنر خود نیستند می باشد.

 

  • مصرف برای ورود به جهان مجازی توهم.

در جامعه امروزی که جهان گرایشی ویژه به دین و معنویات و فضای عبادی دارد بسیاری از جویندگان بدلیل فاصله ای که با مدارج عرفانی دارند و البته شوقی که برای رسیدن به آن مدارج عالیه در وجودشان موج می زند و به دلایلی مانند تعصب یا عدم آگاهی، دستیابی سریع به آن حالات برایشان مقدور نیست، پس متوسل به راههای مجازی می شوند که گمان می برند شبیه حالات عارفان است و یا اینکه حالت عرفانی را برای »صرف کنندگان این گونه تعریف نموده اند، این تفکرات بیشتر از عرفان سرخپوستی و یا تصوف سرچشمه می گیرد.

 

  • مصرف بمنظور کسب یک تجربه .

در یکی از برنامه های تلویزیونی می دیدم پزشکی که خود او بدلیل اعتیاد در زندان بسر می نمود در حال رسیدگی و ترک دادن به زندانیان بود و وقتی خبرنگار از وی پرسید که شما که خود پزشک معالج معتادین هستید چگونه است که معتاد شده و به زندان افتاده اید؟ پاسخ داد : من در طول دوران کارم بارها و بارها معتادینی را ترک دادم که برای بار چندم در دام این مواد گرفتار شده و باز هم برای معالجه نزد من می آمدند از همین رو برآن شدم که این مواد را تجربه نمایم و دلیل این همه اسرار به اعتیاد را خود لمس کنم که سر از زندان درآوردم .

بله یک پزشک که از قشر تحصیلکرده جامعه است به همین راحتی گرفتار می شود تا چه رسد به جوانان یا مردم عوام پس مراقب خود و اطرافیانمان باشیم.

 

  • مصرف بعنوان تقلید .

بسیاری از افراد با توجه به شرایط پیرامون خود مانند خانواده و یا محل کار فقط از روی تقلید از کسانی که بعنوان الگو برای خود انتخاب کرده اند گرفتار می شوند. در مدرسه ای که مادرم تدریس می کرد بارها به کودکان معتاد برخورد نمودیم که روشن ترین مثال برای این نمونه از موضوع مورد بحث است.

  • مصرف بدلیل وابستگی روحی .

با توجه به موارد قبلی که دلایل متعددی برای آلوده شدن بود شخص از لحاظ روحی خود را وابسطه به موادی خاص می بیند و حلال مشکلاتش را فقط پناه بردن به این مواد می داند و بس، به همین دلیل مصرف را ادامه داده و اصلاً بفکر ترک اعتیاد هم نمی افتد، وابستگی روحی را عامل معنوی نیز می نامند.

  • مصرف بدلیل وابستگی جسمی .

یکی از خصوصیات مواد افیونی ایجاد وابستگی جسمانی به آن است یعنی با توجه به نوع مواد بعد از یک یا دوبار مصرف ( و یا تکرار بیش از دوبار) در صورتی که به موقع مصرف نشود انسان از نظر جسمی دچار مشکلاتی می شود که تحمل آن خالی از تالم و درد نیست از جمله درد شدید عضلانی و مفاصل و تعرق شدید و اسهال شدید و غیر قابل کنترل و امثال این، وابستگی جسمانی را عاول مادی نیز می نامند.

  • راههای اطلاع رسانی :

تا اینجا بصورت کلی با انگیزه های تولیدکننده، فروشنده و مصرف کننده به عنوان عوامل فعال در مثلث فرایند تجارت سیاه آشنا شدیم حالیه باید با نحوه بازاریابی و آموزش و سایر موارد آن که ذیلاً به چند مورد اشاره می کنیم آشنا شویم باشد که پندی در آن نهفته باشد، انشاءالله.

 

  • از طریق فیلمهای سینمایی .

در بسیاری از فیلم های داخلی و خارجی صحنه هایی ازتولید ، فروش، استعمال دخانیات و مصرف مواد مختلف الکلی و افیونی به تصویر کشیده می شود که اکثراً ناخودآگاه و بدون اینگه مد نظر سازندگان باشد برای افراد ضعیف که مخاطبین مستقیم یا غیر مستقیم آنها هستند ایجاد انگیزه کرده و راهی بی انتها را  بر روی شان می گشاید.

 

  • از طریق کلیپ ها و مجلات مبارزه با اعتیاد ( تبلیغات ضد مواد مخدر و مشروبات الکلی ).

برای مبارزه با یک پدیده نا هنجار اجتماعی باید ابتداء آن را شناخت و از سایر پدیده های مشابه تمیز داد که در این مسیر اجباراً تعداد زیادی از افراد جامعه مورد نظر با فنون مر بوط به تولید، حمل و نقل، خرید و فروش و استعمال و مصرف مواد مختلف روبرو شده و از همانجا با مولفه های این بازی خطرناک آشنا می شوند که اگر پشت این مبارزه تفکری اصیل و پویا نباشد چه بسا عکس عمل کرده و تبلیغی برای همان پدیده باشد.

  • از طریق کتب تاریخی مرتبط.

لازم به توضیح نیست که در بسیاری از کتب تاریخی جزئیات مربوط به تهیه و توزیع انواع مواد از جنبه های گوناگون ثبت شده و بطور مفصل بیانگر زیر و بم موضوعات مربوطه می باشد که در کتابخانه ها فراموش شده، و در کنترل مسئولین ذیربط نیستند و از این راه نیز تعدادی از خوانندگان با موضوعات مورد نظر آشنا می شوند مانند فرمول نوشانه کوکا کولا که بعد از سالها پنهانکاری از سوی صاحبان آن توسط یک خبرنگار از لابلای اوراق بایگانی شده و غیر محرمانه آنها خارج و افشاء گردید.

  • از طریق تشکیلات قاچاقچیان .

بسیاری از مصرف کنندگان این مواد با برنامه ریزی سازمانهای مافیایی مواد مخدر و مشربات الکلی جذب شده و به ورطه اعتیاد کشیده می شوند به عنوان نمونه در یکی از مراحل تحقیقات به موضوعی جالب بر خورد نمودم که بیان آن خالی از لطف نیست و آن اینکه متوجه شدم قیمت مشروبات الکلی فقط لب مرز ارزانتر از همه جا است ولی پس از ورود به داخل کشور دیگر قیمت آن کالا در سراسر کشور یکی است که این نشان دهنده حمایت یک سیستم قوی و سازمان یافته در راستای حمل و فروش و بازاریابی آن کالا می باشد زیرا ما در کشور خودمان برای ثابت نگهداشتن قیمت یک کالای ضروری مردم با حمایت دولت هم دچار مشکل می شو یم و در بسیاری از موارد یک کالا را در دو مغازه کنار هم به یک قیمت یافت نمی کنیم ( البته با حضور ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد نور امیدی در کنترل این معضل به چشم می خورد ) حال این قاچاقچیان چگونه قیمت یک جنس ممنوعه را در اقصی نقاط کشور در طول زمان طولانی ثابت نگه می دارند موضوعیست که در آتی به آن می پردازیم .

تشکیلات سازمان یافته  تجارت سیاه از روش های متعددی برای نیل به اهداف پلید خود استفاده می کنندکه ذیلاً به چند مورد که تقریباً نتیجه مطالب ارائه شده است اشاره می نماییم، البته اینجا جا دارد که برای آنان که با دیدی انتقادی به این مقاله نگاه می کنند و هنوز هم نمی دانند که باید چه برداشتی از این مطلب داشته باشند کلام لقمان حکیم را متذکر می شویم  :

ادب از که آموختی ؟ از بی ادبان …..

یعنی مگر متخلفین تجارت سیاه چگونه عمل می کنند که ما در تجارت سبزمان از غافله آنها عقب مانده ایم . پس بیاید با کمی تعمق در رفتار و روشهای آنها برای بازاریابی و تبلیغات گسترده از روشهایی استفاده بکنیم که آنها در امور خلاف خود اجراء کرده و در بعد تجاری به موفقیتهایی نیز دست یافته اند .

تقریباً با توجه به نحوه عملکرد می توان مراحل کاری آنان را به ۶ مرحله اصلی تقسیم کرد :

  1. مرحله اول شناسایی مخاطبین با توجه به سن و قومیت و جغرافیا و دین و تحصیلات و شغل و جمعیت و فرهنگ و …
  2. مرحله دوم آموزش که با برگزاری محافلی برای این موضوع صورت می گیرد مانند پارتی های شبانه و مراسم اعیاد و مراسم عروسی و عزاداری و سایر تجمع ها.
  3. مرحله سوم آلوده کردن مخاطبین با پیشنهاد مصرف بصورت رایگان و بیان محسنات با انگیزه زیبا جلودادن کالا در نظر مشتری .
  4. مرحله چهارم عادت دادن مشتری به مصرف و پرداخت بهاء آن با قیمت نازل است .
  5. مرحله پنجم فروش محصول با قیمت گزاف با توجه به اعتیاد مشتری و اجبار برای خرید آن کالا .
  6. مرحله ششم جذب مشتری و بازار جدید و فروش مواد توسط افراد آلوده شده قبلی شده قبلی.

مثال روشن این روش در تجارت سبز محصولات مایکروسافت است که چندین بار نیز فریاد مجامع جهانی را در آورده.

ولی باز سئوالی دیگر که پاسخ به آن شاید رهگشای برخی از موانع موجود در تجارت سبز باشد :

چرا کاشت و تولید مواد مخدر و الکل ممنوع نمیشود ؟

اگر گمان می کنید که بدلیل سود سرشار این تولیدات است سخت در اشتباه هستید زیرا اصالتاً تولید مواد اولیه این محصولات مورد نیاز شدید جوامع انسانی می باشد البته بصورت کنترل شده و در جای خود و نه با افراط در مصرف و خارج کردن مواد از چرخه تولید مثلاً در ضد عفونی کردن بسیاری از وسایل و اماکن و یا تولیدات مصنوعات و غیره از الکل استفاده می شود و برای ساخت بسیاری از داروها نیز از انواع مواد مخدر استفاده می گردد پس نمی توانیم تولید این مواد را قطع کنیم و باید بر تولید و مصرف اصولی کنترل بیشتری اعمال کرد و لیکن نتیجه این فعل و انفعالات که در بالا گذشت فروش مناسب و با لا برای صاحبان سرمایه در صنف تجارت سیاه است .

پس چرا ما که دوستاران تجارت سبز هستیم از روشهای آنها استفاده نمی کنیم البته با کمی تعدیل از نظر بودجه و تغییر در رعایت حقوق مصرف کننده و تولید کننده و رعایت شئونات دینی.

 

  • نتیجه گیری :

با توجه به مطالب قبلی می توان از مولفه های تجارت سیاه مراحل مارکتینگ زیر را استنباط نمود :

  1. شناسایی مخاطبین با توجه به سن و قومیت و جغرافیا و دین و تحصیلات و شغل و جمعیت و فرهنگ و … متناسب با محصول یا خدمت مورد نظر.
  2. اطلاع رسانی و آموزش نحوه استفاده و کاربری کالا و یا خدمت مورد نظر.
  3. در اختیار قرار دادن کالا یا خدمت به مشتریان بمنظور استفاده بصورت اشانتیون و یا موقت.
  4. تامین مواد مصرفی کالای مورد نظر با قیمت نازل و در دسترس بودن با خدمات ویژه پس از فروش .
  5. تعیین حداقل مصرف در واحد زمان.
  6. ورود به بازارهای جدید با توجه به کیفیت کالا و خدمات ارائه شده به مشتریان توسط آنها.

البته کیفیت کالا یاخدمت و ارائه خدمات پس از فروش و پشتیبانی از نمایندگی های فروش و تعمیر را باید چاشنی کار دانست . در اینجا مثالی از تجارت به سبکی که گذشت در ایتالیا می آوریم باشد که رهگشا باشد :

دستگاه های قهوه ساز ایتالیایی در بازار بسیار دیده می شوند ولی یکی از شرکت های صاحب نام ایتالیایی در نظر دارد تا دستگاه هایی با قیمت تقریبی نیم میلیون تومانی را در بین متقاضیانی که حداقل در هر روز پانزده فنجان قهوه میل کنند بصورت رایگان ضمن ارائه خدمات پشتیبانی بعد از فروش تحویل دهد که البته قبلاً این روش در خود ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی نتیجه خوبی داشته است .

این دستگاه ها فقط توسط کپسولهایی خاص که تولید همان کارخانه است تغذیه شده و با بالاترین کیفیت قهوه در جهان تولید می شوند و قیمت فروش به مصرف کننده فقط ۳۰۰ تومان است.

از این دست روشهای بازاریابی در سایر کشورها بسیار مرسوم است ، اما در ایران خیلی کم به چشم می خورد به امید تجارتی سبز در ایرانی سبز و آباد. « والسلام »

 

مدیر انتشارات آزادی بیان و کارشناس امور حقوقی

رامین نظری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید